Mere tekst på hjemmesiden

Mere tekst på hjemmesiden

I takt med at flere forstår vigtigheden af fokus på brugervenlighed på hjemmesider, er der opstået et mindre skisma for mange webmastere. Hvad gør vi, når vi har masser af gode informationer, vi gerne vil have med på en side, og vi samtidig ikke ønsker at overvælde gæsterne på hjemmesiden med alt for megen tekst på én gang? Mange kreative løsninger er forsøgt, men faktisk er der en ganske glimrende løsning, som oprindelig blev introduceret af Thomas Rosenstand fra Concept Interest for en del år siden. Og det er den løsning, jeg lige vil gennemgå med jer her.

Læs mere – ja tak?

De tider er forbi, hvor det bare gjaldt om at hælde enorme mængder tekst på en side for at opnå synlighed i Google – i dag er der langt flere parametre, der skal gå op i en højere enhed. Men det ændrer ikke på det faktum, at nogle emner er så komplekse at beskrive, at der skal en hel del til. Og en “hel del tekst” giver meget lange sider og kan nemt skabe et indtryk af uoverskuelighed hos læseren.

Derfor skal der tænkes i brugervenlighed også. Og det fik Thomas Rosenstand til at lave nogle forsøg tilbage midt i forrige årti, hvor han tog den kendte teknik fra FAQ sider ud på sin forside. Teknikken består i at have selve spørgsmålet som en tekst, der er klikbar – og når den klikkes, folder svaret ud under spørgsmålet. Sådan er mange FAQ sider opbygget, og det er en teknik, der – rigtigt udført – er helt legitim i forhold til Googles retningslinjer.

Du kan se et eksempel på den anvendt her:

SEO med brugervenlighed

Her har Concept Interest på deres side om søgemaskineoptimering ønsket at informere om deres politik i forhold til rapportering men i erkendelsen af, at det kun er et begrænset antal gæster, der ønsker den information, er den lagt ind i et “udfoldbart” layer. Dermed optager informationen ikke visuel plads på siden, og den er alligevel nemt tilgængelig for alle, der ønsker at læse den.

Kan søgemaskiner læse tekst i layers?

Ja – det kan de, og det gør de. Og faktisk på fuldstændigt samme måde, som hvis teksten var synlig uden klik. Det vigtige her er at sikre, at det er meget tydeligt, at her er der en tekst, der kan klikkes frem. Forsøg ikke at skjule det klikbare, da det så nemt kan tolkes som skjult tekst, hvilket er i strid med retningslinjerne.

Kan gæster finde ud af at klikke?

Det kan de. Der er gennemført adskillige tests, der viser at et tilfredsstillende antal mennesker benytter sig af muligheden for at læse mere. Og forskellige brugertests har vist, at flertallet faktisk påskønner den væsentligt mere overskuelige side, der gør det nemmere at overskue og afkode de væsentligste budskaber inden en evt. fordybelse i indholdet kommer på tale.

Metoden er fint anvendelig på faktisk alle typer hjemmesider inkl. webshops, hvor det ofte er en meget fin balancegang mellem indholdsmængde og konverteringsvenlighed. I de fleste tilfælde ønskes ingen forstyrrende elementer, der kan fjerne fokus fra indkøbskurven, men omvendt skal der også være informationer til både gæster og søgemaskiner.

Tak for input til blandt andre Thomas Rosenstand til denne artikel.