Salg af hvidevarer

Salg af hvidevarer

Da jeg var en ung pige for efterhånden alt for mange år siden, var det et dagsprojekt at skulle købe nye hvidevarer. Det ved jeg, for jeg prøvede det nogle gange. Dels da jeg flyttede hjemmefra, og dels fordi jeg ved en fejl giftede mig et par gange med de forkerte mænd 🙂 Hver skilsmisse medførte flytning – og nye hvidevarer.

Dengang var der slet ikke noget internet, og faktisk var det en større udskrivning at købe vaskemaskine, tørretumbler og andre hvidevarer – også målt i forhold til købekraften. Den slags er bare blevet meget billigere nu om dage. Men dengang var det altså dyrt. Da jeg blev skilt første gang, måtte jeg faktisk tage et lån hos Leasy for at kunne  købe bare det mest nødvendige. Siden er det som nævnt blevet billigere, og min økonomi er heldigvis også forbedret en del siden dengang.

Nå – men nu til det, som historien egentlig handler om: Billige hvidevarer. Jeg har i mine voksne år altid sat kvalitet og service meget højt, og den slags har det jo med at betyde dyrere varer. Men takket være den eksplosive udvikling på nettet er det ikke længere nødvendigvis sådan altid.

I dag er det muligt at købe for eksempel Miele eller Bosch hvidevarer til nærmest samme priser, som vi i gamle dage skulle betale for knapt så god kvalitet – naturligvis justeret i forhold til prisudviklingen og alt det der. Og det skyldes den strømlining af hele salgsprocessen, som internettet har bragt til os. Mange hvidevarebutikker på nettet har slet ikke en “rigtig” butik, og det sparer dem en del penge. Da en netbutik som udgangspunkt har hele landet som sit nærområde, kan der derfor opnås en større volumen i salget, end der ville kunne opnås i en almindelig butik med et mere lokalt præget kundeunderlag. Større volumen i salg medfører større volumen i indkøb – som igen giver lavere priser.

Samtidig er sourcingen af produkter blevet nærmest grænseløs, og det giver de mere fremsynede og progressive købmænd mulighed for at finde og købe partier ef en given hvidevare overalt i Europa. Nogle vil nok definere dette som parallelimport – men det er fløjtende ligegyldigt, så længe garanti og service er på plads.

Rigtigt mange danskere lægger i dag deres indkøb af både store hvidevarer som komfurer, vaskemaskiner og køleskabe på nettet – men sørme også mindre ting som barbermaskiner, saftpressere, støvsugere, kaffemaskiner og hvad ved jeg. Og det er jo nemt – hele convinience begrebet betyder ganske meget. Mange familier har travlt i hverdagen, og at det er muligt at sidde i sofaen i undertøj om aftenen, når ungerne er lagt i seng og købe nyt til køkkenet – det er en kæmpe fordel.

De hvidevare forhandlere, der ikke har sørget for at være med på nettet fra starten, vil tabe store mængder omsætning. eller rettere: Det har de allerede gjort. Nogle vil måske mene, det er synd og skam, men sagen er jo, at i handel og vandel har det altid været de dygtigste og mest fremsynede købmænd, der har klaret sig. Sådan har det været i århundreder – og sådan er det også i dag.